کد مطلب:316179 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:244

برادران حضرت اباالفضل
برادران حضرت اباالفضل (علیه السلام) عبارتند از محمد بن حنفیه، عمر اطرف، عبیدالله نهشیه، ابوبكر، محمد اوسط، عبدالله، جعفر، عثمان، عباس اصغر

1) محمد بن حنفیه

محمد بن حنفیه در سال 26 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 81 و در سن 65 سالگی درگذشت. ایشان یكی دیگر از مردان بزرگ دوران خود بوده است، به طوری كه حضرت علی (علیه السلام) نسبت به او فرموده اند:

«محمد مناعت نفسش اجازه گناه و نافرمانی خداوند متعال را نمی دهد.»

درباره شجاعت او اگر بخواهیم سخنی بگوییم به این فرموده امام علی (علیه السلام) در جنگ جمل اكتفا می كنیم به محمد بن حنفیه فرمود: «حسن و حسین (علیهم السلام) چشمان من هستند و تو دستم می باشی، آیا با دستم از چشمان خود محافظت نكنم؟»



[ صفحه 57]



2) عمر اطرف

3) عبیدالله بن نهشیه

ایشان در كربلا حضور نداشت و پس از واقعه عاشورا نزد مختار آمد و درخواست صله و احسان نمود، اما مختار به او چیزی نداد و او به مصعب دشمن مختار پیوست و در لشكر مصعب كشته شد بدون اینكه نشانی از قاتلش باشد.

4) ابوبكر

ایشان در كربلا حاضر بود و در ركاب امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید.

5) محمد اوسط

برادر دیگر ابوالفضل (علیه السلام) كه مادر او ولد بود و در نبرد با یزیدیان به شهادت رسید و سر از بدنش جدا شد.

6) عبدالله

7) جعفر

8) عثمان

این سه تن از برادران تنی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) بودند كه همگی در كربلا به شهادت رسیدند.



[ صفحه 58]



9) عباس اصغر

حضرت زینب (علیهاالسلام): ایشان دیگر نیازی به معرفی ندارد. زنی كه مفسر كربلا می باشد و بدون زحمات او، جانفشانی امام حسین (علیه السلام) و یارانش به طور كامل به نتیجه نمی رسید. ایشان با خطبه هایش در كوفه و شام پرده از فساد حكومت بنی امیه برداشت و آنها را بیش از بیش رسوا نمود. [1] .



[ صفحه 59]




[1] سردار كربلا، ص 122.